LIFE

5 sätt att bli mer närvarande

Att vara närvarande i det du gör, ja det gör hela skillnaden. Både för dig och dom omkring dig. När du är närvarande står tiden still samtidigt som den bara springer förbi. Du känner ett lugn och glädje i det du gör. Även om det så bara är att vika tvätten.

Med småbarn omkring dig som hela tiden plockar på din uppmärksamhet, med göromål som aldrig tar slut. Ja då är det inte helt lätt att vara precis där du är. Du tänker på vad du ska göra sen, middagen, vem som ska köra till nästa träning, om det finns blöjor hemma så det räcker. – Vänta Mamma ska bara göra klart det här så kommer jag.

Vi skyndar oss, stressar. Gör misstag vi inte skulle gjort om vi bara tagit det lugnt istället. Trampar på lego. Barnen känner din frånvaro och fortsätter ropa, dra i dina ben. MAMMA! Jag vill bara visa en sak. Sablar! Jag får ju aldrig något gjort. Kan jag bara få göra färdigt, snälla. Jag kommer snart.

När vi är närvarande så ser vi saker, vi känner. Vi är. Vi famlar inte efter den där tiden när vi är klara. Vi är där vi är.

Här är 5 sätt som du kan använda för att komma tillbaka till nuet. Så att du kan bli mer närvarande på studs.

  • Andas. Ja att andas gör vi ju hela tiden. Men att faktiskt gå till andetaget, känna det. Känna luften i dina lungor. Sakta ner. Vart andas du? Hur? Blunda gärna samtidigt. Med att andas och nästa punkt så kommer jag direkt tillbaka till nuet. Testa du också.
  • Känn din kropp. Gå in i din kropp, känn hur golvet känns mot fötterna, rumpan mot stolen. Hur känns luften omkring dig? Hur känns det inne i kroppen? Vilka känslor känner du? Känn din kropp i det som händer just nu.
  • Se den bredvid dig i ögonen. När barnen kommer och vill något. Pausa det du gör och se dom i ögonen. Fråga om hon kanske vill hjälpa dig istället så kan ni göra det hon vill när ni är klara. Då får ni en mysig stund tillsammans och du slipper bli avbruten hela tiden. Eller så känner sig barnet helt enkelt sett och fortsätter med sitt. Vi vill alla bli sedda.
  • Poppar det hela tiden upp tankar på saker som du absolut måste göra och inte får glömma. Skriv upp dom. Kan också vara värt att fundera på om det är något du verkligen måste göra eller kan du be någon om hjälp?
  • Lägg undan mobilen. När du har mobilen i samma rum så pickar den hela tiden efter din uppmärksamhet. Även om du inte direkt tänker på det så ser du den och tänker att du bara ska kolla en grej, jag undra om den svarat på det där mejlet. Om jag fått några kommentarer på den där bilden. Med mobilen i ett annat rum är det helt klart lättare att vara närvarande i det du gör.

Kärlek Annika <3

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply