HÄLSA, TRÄNING

DEN VIKTIGASTE ÅTERHÄMTNINGEN ÄR SÖMNEN

ANNIKA LARSENANNIKA LARSEN

Den här veckan skriver vi om återhämtning. Hur viktigt är det att vila från träningen? Hur återhämtar du dig på bästa sätt?

Självklart är det individuellt och du känner din kropp bäst, för det är ju den du ska lyssna på. Själv tränar jag inte på den nivån att jag behöver lägga in vilodagar eller tänka på vilken muskelgrupp jag tränade igår. Nu är det Wörkout två dagar i veckan och sen blir det promenader och yoga hemma, kanske blir det ett hemmapass också.

Men det betyder inte att jag inte behöver återhämta mig. Alla behöver återhämta sig.

För mig handlar återhämtning om balans. Sitter du mycket på jobbet? Ja då behöver du återhämta dig i form av rörelse. Träna eller ta en promenad. Har du mycket stress omkring dig? Då behöver du varva ner, kanske läsa en bok eller meditera.

Men den viktigaste återhämtningen är sömnen. Det är ju liksom det den är till för. Att låta kroppen och hjärnan vila och bygga upp sig. Sortera alla intryck vi fått under dagen.

Att sova kan ju låta som en ren lyx för en småbarnsförälder, jag blir fortfarande väckt några gånger varje natt och då är ändå minstingen 2,5 år. Vissa nätter är bättre, andra lite sämre. Därför är de extra viktigt att gå och lägga sig i tid. Innan 22 vill jag ligga i sängen. Helst ligger jag på spikmattan en stund innan och kopplar av innan jag somnar. Rutiner gör det lättare att somna, att inte använda mobil, dator eller titta på tv en timme innan du lägger dig gör det också lättare att somna. Mörkt och svalt rum, ja ni vet.

Det är även en sak till vi behöver återhämta oss från idag och det är just mobilen, det är något jag jobbar på själv. Att bara låta den ligga i ett annat rum utan att kika in på blogg, instagram eller Facebook stup i kvarten. Den stjäl alldeles för mycket tid och uppmärksamhet.  Att åka på ett sånt silent retreat vore ju häftigt? Inga telefoner och bara tystnad en helg. Jag undrar om man skulle vara stressad eller kunna njuta av tystnaden?

Så hur återhämtar jag mig? Förutom att jag lägger mig i tid så är mina promenader ute i naturen och min yoga återhämtning för mig. Skogen blir jag lugn av och yogan är bara jag och kroppen som andas. Jag älskar det. Dessutom håller känslan i sig länge efteråt. Jag känner mig lugn och får ett bättre humör. Och så har jag börjat meditera också. 7 minuter på kvällen. 5 känns för lite och 10 för länge men igår när klockan plingade tre gånger kände jag mig inte färdig så kanske dags att utöka tiden lite. Jag använder mig av mindfulnessappen, den kan jag rekommendera.

Ida är också inne lite på det här med mental återhämtning och Camilla skriver om att många tycker hon tränar mycket men är 5-6 timmar i veckan egentligen så mycket?

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

  • Reply Clara Edvinsson 29 januari, 2016 at 14:15

    Jag hade lätt blivit SÅ stressad över den där retreat-helgen. Men den hade nog varit välbehövlig.

    • Reply @annikalarsen 29 januari, 2016 at 14:18

      Ja jag tror också att jag hade blivit stressad. I alla fall till en början. Och tack för att du orkade läsa hela inlägget, blev visst lite långt ? ?

  • Reply Elin 29 januari, 2016 at 16:13

    Hej!

    Såg att du för några månader sedan ställde frågan om lus-schampot som Michaela bloggat om 🙂
    Du kan beställa det av mig på elinjaeger@live.se , alternativt i webbshopen http://cosmopharma.se/elinjaeger
    Det heter Spirit Protective . Ha en riktigt bra helg!!

  • Reply Camilla 29 januari, 2016 at 17:12

    Håller med om att sömnen är så oerhört viktig! Märker direkt på träningen om jag sovit dåligt.

  • Reply Malin 29 januari, 2016 at 20:03

    Sömn är a och o för mig. Mår så mycket bättre sedan jag börjat prioritera den högre! Silent retreat vore verkligen spännande att testa! Finns en variant (svindyr dock!) i Stockholms skärgård som jag är rätt sugen på.

  • Reply Anna Jansson 31 januari, 2016 at 14:22

    Jag har märkt att jag allt oftare ställer telefonen på flygplansläge, särskilt när jag ska sova. Då är det som något inom mig kopplar av mer och faktiskt sover bättre.

    • Reply @annikalarsen 1 februari, 2016 at 10:20

      Ja kan tänka mig det, man vill ju liksom kika på den hela tiden. Omedvetet också. Tror även strålningen spelar roll..

    Leave a Reply