LIFE

Bikram på Yogahimsa

Idag gjorde jag det äntligen, bikram. Det var som jag trodde men samtidigt inte, jag tror inte man kan föreställa sig hur det känns. Bikram är 26 olika positioner som utförs 2 gånger i ca 40 gradig värme. Alltså du blir svettig bara av att stiga in i salen. Hela passet är 90 minuter och tidsuppfattningen är noll. Efter vad jag tror var en halvtimme började några provapåare ge upp och lämna salen. Jag vart illamående i några ställningar men satte mig ner och andades istället för att gå ut. Glad att jag gjorde det för längre in i passet kom man in i ett flow och kunde nästan njuta av det, haha. Men bara nästan. När det var över och vi fick ligga alldeles still och bara vara, ååå så skönt det var och duschen efter ska vi inte prata om.

Jag vet inte hur det är om man gör bikram regelbundet, om man vänjer sig vid värmen eller om den är lika plågsam varje gång. Jag vet inte riktigt vad jag tycker faktiskt. Tror jag vill göra det en gång till innan jag bestämmer mig, känslan efteråt var hur skön som helst. Känner mig ren på något sätt. Men jag kände mig seg och blev yr ibland. Kanske att jag andades fel, tycker jag hade druckit bra och inte ätit på två timmar innan. Precis som man ska. Som tur är har dem ett 3 veckors kort där man får yoga hur mycket man vill för bara 300 och det tänker jag köpa när ledigheten är över. Då ska jag testa bikram en gång till och se om jag känner likadant. Jag ska även prova deras andra pass. Det bästa är att om man är student så får man 50 % på alla kort. Det är ju ganska så dyrt att ha månadskort på yogacenter. Ni kan kolla in deras scheman och boka in ett gratis prova på pass på deras hemsida :

www.yogahimsa.se

Man fick inte ha mobilen på inne på centret men jag tog en toaselfie innan jag smet ut därifrån, hehe.

You Might Also Like...

1 Comment

  • Reply
    Jessica
    3 januari, 2015 at 21:15

    Kul att du provade yogalektion. Även om man utövar yoga i normal temperatur så kan man få de biverkningar som du beskriver. Detta är för att du tränar både mentalt, nervsystem och muskler.
    Yoga handlar om medvetenhet. Att bli medveten om känslor, blockering som ev finns i dina muskler, chakran/nervsystem. Det viktiga är att du inte pressar dig som på ett normalt träningspass utan accepterar där du är MEN ha en sträva efter perfektion. Lite närmare perfektion kommer man ofta på utandning i övningen. Yoga är att hitta balansen mellan det ”tuffa” och det mjuka. Många utandningar behövs för att komma till det perfekta. 🙂 Lycka till och ge det några gånger innan du bestämmer dig. 🙂
    Kram

Leave a Reply