LIFE

Att unna sig under viktnedgång & efter

Gissa, vem jag mötte på vägen när jag gick ut idag. Jo, samma brevbärare som igår. Och samma visa idag. Hon såg ner i marken och låtsades inte se mig men jag sa Hej högt och tydligt. Hon sken upp som en sol och sa ett glatt hej tillbaka. Det värmde lite i regnet <3

Men nu till någonting helt annat, det här med att unna sig. Äta onyttigt. Äta socker. Det är många  bloggare som just nu skriver att du självklart ska du unna dig socker och ät godis utan dåligt samvete etc. Visst kan du göra det men vill du gå ner i vikt så är det de första du ska göra, ta bort sockret. Du behöver också träna om din hjärna att inte belöna och trösta dig genom att äta eller äta när du är stressad eller uttråkad. Vilket i alla fall var ett beteende jag hade. Om jag var trött eller stressad  gick jag och öppnade kyl och alla skåp flera gånger om. För att träna bort det beteendet skulle jag rekommendera Mindfullness övningar. När du märker att ditt beteende börjar så stanna upp och andas. Känn efter i kroppen. Är du verkligen hungrig? Varför mår du som du gör, hur känns det osv. Sätt dig ner och slut ögonen. Och stanna så någon minut. Men det tar tid att träna bort ett sådant beteende. Du har ju tränat din hjärna på att göra så i många år. Det känns kanske lite flummigt men det funkar.

 När jag bestämde mig för att gå ner mina graviditetskilon tog jag bort allt socker och chips osv. Men jag fortsatte äta mörk choklad 80%, någon bit på kvällen för att få njuta lite. Sen gjorde jag ju också raw food bollar och kakor. Sån glass jag tipsade om förut kunde jag äta på kvällen flera dagar i veckan. Alltså mixa avokado och frysta bär med lite honung i. Så jag åt fortfarande gott vilket jag tycker är viktigt. Men nu när jag landat i min vikt har jag flera gånger tänkt att lite godis går ju bra, eller en kaka till kaffet skadar ju inte. Och det gör det säkert inte men så fort jag äter något med socker mår jag dåligt. Får huvudvärk, illamående, sover dåligt osv. Men det är inte det värsta för det går ju över och sen vänjer man kroppen vid socker igen och så får man inte längre sådana symptom. Det värsta för mig är så fort jag ger min kropp socker så får jag tillbaka mitt gamla beteende. Jag är konstant sugen, springer i skåpen hela tiden. Blir grinig. Skit jobbigt. Jag äter inte socker nu för jag är rädd att gå upp i vikt eller för att jag har någon nojja utan jag väljer bort socker eftersom jag mår bäst då. Jag slipper ett beteende som jag inte vill ha. Jag tror jag har någon gen som gör att jag funkar så. Men om du klarar av att äta godis osv ibland utan att må som jag gör så tycker jag du kan fortsätta med det men att säga att alla borde unna sig det är fel. Du är inte dum om du väljer att äta socker och inte om du väljer bort det. Alla fungerar olika, gör det som funkar bäst för dig <3

Nu

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply